Autorijschool van der Klip

Geen wachttijden - Gratis Proeflessen - Scherpe prijzen - ook op zondag

Meest gestelde vragen over het corona virus.

Apr 202020

Omdat ik veel vragen kreeg van mijn leerlingen heb ik hier de meest voorkomende vragen op een rijtje gezet:

 

Waarom stopt het CBR met het afnemen van theorie- en praktijkexamens?

Alle experts raden aan om deze dagen zo min mogelijk sociale contacten te hebben. Door tijdelijk geen examens af te nemen, hopen we verdere verspreiding van het coronavirus in te dammen. CBR handelt hiermee in lijn met de buurlanden. Ook België, Duitsland en Frankrijk hebben de rijexamens afgelast. Het uitstellen van de theorie- en praktijkexamens duurt in ieder geval tot en met 28 april. Dit geldt ook voor de tussentijdse toetsen, rijtesten, beroepsexamens en cursussen (alcohol en verantwoord rijgedrag). Het is op dit moment nog onzeker wanneer dit wel weer mogelijk zal zijn.


Wat als mijn theoriecertificaat verloopt door het uitstellen van een examen?
Als het theoriecertificaat is verlopen op het moment dat het uitgestelde rijexamen wordt afgenomen mag je met dit verlopen certificaat rijexamen doen. Het CBR is in overleg met alle relevante partijen om te bepalen hoe lang het theoriecertificaat geldig moet blijven door de maatregelen tegen het coronavirus.

En hoe zit het met de medische beoordeling (van Gezondheidsverklaringen)?
De afgelasting geldt niet voor alle CBR-diensten. Medewerkers van de afdeling Rijgeschiktheid werken zoveel mogelijk verspreid over de kantoren. Zo kunnen we zoveel mogelijk klanten blijven helpen met hun medische beoordeling voor het rijbewijs en beperken/minimaliseren we de risico’s.


Kan ik al een nieuw examen reserveren voor ná 28 april?
Om een run op examens na 28 april te voorkomen, is het reserveren en verplaatsen van examens, toetsen en rijtesten voorlopig niet mogelijk. Het CBR informeert haar klanten zodra ze meer duidelijkheid kunnen bieden.

Wat betekent dit voor de wachttijden bij de examens en toetsen?
Op dit moment zijn de wachttijden voor de praktijkexamens nog relatief kort. Maar we moeten er serieus rekening mee gaan houden dat ze door deze maatregel langer gaan worden. Wij vragen hiervoor begrip. Wij gaan voor de uitgestelde examens, rijtesten en toetsen extra capaciteit inzetten zodra we weer aan het werk kunnen.

    Hoe zit dat nu met die tram?

    Oct 122018

    undefined
    “De tram heeft voorrang”
    Bij ons hebben we geen trams. Misschien denk je wel ach waarvoor moet ik dan de voorrangsregels van tram onthouden. Stel je wil samen met je vrienden een dagje naar Amsterdam en je gaat met de auto, want je hebt natuurlijk net je rijbewijs! Ai…. daar hebben ze wel trams en veel ook…
    Trams rijden alleen in de grote steden, omdat er voor de tram een afwijkende regel geldt. Door deze afwijkende regels en de voornamelijk assertieve rijstijl van de trams gebeuren er relatief veel ongelukken mee.
    Wanneer heeft de tram nu voorrang? Ik kan mij voorstellen dat zoveel informatie over 1 voertuig je duizelig maakt. Want ook al kom je van rechts op een gelijkwaardige kruising en de tram komt van links, dan moet je toch voorrang verlenen aan de tram. Zo ook als je allebei de zelfde weg in wilt gaan, gaat een korte bocht voor een lange bocht. Normaal gesproken wel ja, maar een tram is hier natuurlijk weer een uitzondering op en heeft wel degelijk voorrang.
    Naast de voorrangsregels moet je ook bedacht zijn op gehaaste in- en uitstappende passagiers en mocht je dan eindelijk een parkeerplaats gevonden hebben in de drukke stad, let dan wel op dat je niet vlak langs de tramrails parkeert. Trams zijn namelijk breder dan de rails.
    Maar goed even terugkomend op de voorrang. Het lijkt erop dat de tram altijd voorrang heeft, maar dat is ook niet zo. Eigenlijk is het heel simpel om de regels omtrent de tram te houden.

    undefined

    Want:
    Een tram stopt alleen voor, verkeerslichten, haaientanden en een zebrapad.
    Voor de rest heeft de tram wel degelijk voorrang, ook van links!

    De tram moet stoppen door het zebrapad. Voetganger-tram-auto

    De tram moet stoppen door de haaientanden. Fiets-auto-tram

      Tips voor optimaal aircogebruik in de auto.

      Jun 082018

      undefined

       


      Tips voor optimaal aircogebruik in de auto.

      De airconditioning in de auto is bijna onmisbaar tijdens de warme dagen de afgelopen periode. Maar hoe zorg je er nu voor dat deze optimaal functioneert? Hieronder een aantal nuttige tips.

      De temperatuur snel laten dalen
      Rijd weg met de ramen open, de airco op zijn koudste stand en de blower op zijn hoogste stand. Sluit de ramen als de airco koude lucht begint te blazen, schakel de recirculatiestand in. Daardoor hoeft de installatie geen lucht van buitenaf te koelen en is het sneller koud.

      Niet te koud en niet te warm
      Het verschil tussen buiten- en binnenlucht mag niet meer dan zo'n 8 graden Celsius zijn. Richt de blower niet direct op het lichaam. In de regel volstaat een maximaal verschil van vijf graden tussen binnen en buiten. Dat is ook beter voor het brandstofverbruik.

      Vieze luchtjes voorkomen
      De verdamper, waar het koel, vochtig en donker is, is een prima verblijfplaats voor bacteriën en schimmels. Door de airco vijf tot tien minuten voor het verlaten van de auto uit te zetten, droogt de verdamper door de rijwind en verdwijnt de condens uit het systeem. Eenmaal aangetaste systemen kunnen bij een bedrijf met een STEK-keurmerk (Stichting Erkenning voor de Koudetechnische bedrijven) worden gereinigd met desinfecterende middelen.

      Veiligheid en airconditioning
      Het beste is de airco op niet lager dan 20 graden en niet hoger dan 26 graden af te stellen. Bij hogere temperaturen word je slaperig. De kans op ongevallen neemt dan ook toe. Automobilisten met de airconditioning aan reageren letterlijk koeler op verkeerssituaties. Zij kunnen zich beter concentreren, ervaren minder stress en hebben een hoger reactievermogen.

      Verbruik en slijtage
      In theorie gaat een airconditioning een autoleven lang mee. Wel kan de aandrijfriem slijten en wanneer de airconditioning niet regelmatig wordt gecontroleerd, verkort dat de levensduur aanzienlijk. Wanneer het straks koeler wordt, moet de airconditioning ook minstens een keer per week worden aangezet, om het koelsysteem te smeren,

      Beslagen ruiten voorkomen
      De ruiten beslaan doordat de ruiten aan de binnenkant van de auto vies zijn. Door het gebruik van de airco ontstaat er aanslag op de ruiten, waardoor deze sneller beslaan. Wanneer ze regelmatig van binnen schoon worden gemaakt, verdwijnen de beslagen ramen sneller.

        Wie rijdt beter man of vrouw?

        Apr 022018

        Het is een discussie zonder einde, maar uit Brits onderzoek blijkt nu dat vrouwen écht een stuk beter kunnen rijden dan mannen. Bijna 1400 automobilisten werden beoordeeld op houden aan de snelheid, bumperkleven en bochten afsnijden. Vrouwen scoorden gemiddeld 23,6 van de 30 punten, voor de mannen viel het tegen met 19,8.

        Onderdelen.


        In bijna alle categorieën scoorden de vrouwen beter. Zo stoppen bijna alle vrouwen netjes voor een oranje stoplicht, terwijl de helft van de mannen het gaspedaal dan nog even flink intrapt.
        Ook bumperkleven kwam voorbij tijdens het onderzoek. Uit de resultaten bleek dat een kwart van de mannen zich daar schuldig aan maakt, tegenover 10 procent van de vrouwen.

        Mannen, niet getreurd, op sommige onderdelen scoren jullie nog wel beter dan het andere geslacht. Waar vrouwen moeite hebben met controle over de auto, is dat voor mannen vaak een eitje. Ook kijken mannelijke automobilisten beter over hun schouder.

        undefined

          Grootste ergernissen Nederlandse automobilist.

          Mar 022018


          Bumperklevers en bestuurders die met hun smartphone bezig zijn; daaraan stoort de Nederlandse automobilist zich het meest in het verkeer.

          Maar liefst 61% van de automobilisten geeft aan zich mateloos te ergeren aan mensen die te dicht op de bumper zitten, zo blijkt uit het Grote Auto&Verkeer Onderzoek van Allsecur. Dit wordt op de voet gevolgd door automobilisten die met hun telefoon bezig zijn (49%) en bestuurders die in beschonken toestand in de auto stappen (46%).

           

          Gebruik smartphone
          Steeds meer weggebruikers storen zich aan het gebruik van de smartphone achter het stuur. Een grote stijging ten opzichte van voorgaande jaren. In 2015 stond deze ergernis nog op een achtste plaats en werd door 13% van de respondenten genoemd als een van de drie grootste ergernissen in het verkeer.
          Aan de respondenten van het onderzoek is ook gevraagd of zij zich zelf ook schuldig maken aan het gebruik van een smartphone tijdens het autorijden. Drie op de tien respondenten geeft toe weleens onveilig gebruik te maken van de smartphone tijdens het rijden. Een andere 36% geeft aan de smartphone ook te gebruiken, maar alleen op een ‘veilige’ manier (handsfree bellen, navigatie in een houder). Mannen gebruiken de smartphone vaker onveilig dan vrouwen, 33% versus 26%.

          Bumperkleven en beschonken rijden
          Bumperkleven is geen onbekende ergernis. Mannen ergeren zich relatief vaker aan ‘meer ongevaarlijke’ zaken op de weg (linksrijden, langzaam rijden, files en extreme snelheidsbeperkingen), terwijl vrouwen zich vooral ergeren aan ‘gevaarlijkere’ zaken (automobilisten die bezig zijn met hun telefoon, bumperklevers, snelheidsduivels en beschonken bestuurders).


          Top 10 ergernissen
          De complete top 10 ergernissen van 2017 ziet er als volgt uit:
          Bumperklevers (61%)
          Automobilisten die met telefoon bezig zijn (49%)
          Beschonken bestuurders (46%)
          Linksrijders (32%)
          Snelheidsduivels (30%)
          Langzame rijders (25%)
          Afval uit het raam gooien (21%)
          Files (12%)
          Te extreme snelheidsbeperkingen (11%)
          Omleidingen (5%)

          undefined